Integracja sensoryczna (zmysłowa) to możliwość rejestrowania informacji ze świata zewnętrznego przez narządy zmysłów, ich przetwarzanie w ośrodkowym układzie nerwowym i wykorzystanie do celowego działania. Stwarza neurofizjologiczne podwaliny do rozwijania takich umiejętności jak: mowa, czytanie, pisanie i wielu innych. Jednak, gdy mózg i cały system nerwowy nie są w stanie bez zakłóceń integrować informacji pochodzących od zmysłów, mamy do czynienia z zaburzoną integracją sensoryczną. Informacje docierające do mózgu są niewłaściwie przetwarzane, w następstwie czego pojawiają się zaburzenia percepcji wzrokowej i słuchowej, zdolności ruchowych, umiejętności bawienia się, samoobsługi, zachowań i uczenia się. Osoba z tego rodzaju problemami odznacza się niepewnością grawitacyjną, ma problemy w skakaniu, huśtaniu, chodzeniu po wyznaczonej linii a nade wszystko w obracaniu się wokół własnej osi. Nie lubi dotykać niektórych przedmiotów i jednocześnie być dotykana. Ma duże trudności w rozpoznawaniu przedmiotów tylko dotykiem bez udziału wzroku. Ponadto nie radzi sobie z "odczytywaniem", rozróżnianiem dźwięków. Głośniejszy dźwięk mózg odbierze nieprawidłowo jako ogromny hałas, powodujący niemalże ból. Nie toleruje też zbyt ostrego światła, światła pulsującego, kolorowego.
Ta bardzo krótka informacja o zaburzeniach integracji sensorycznej odzwierciedla wiele nieprawidłowości w zachowaniu dzieci autystycznych. Niechęć do dotyku, problemy z obcięciem włosów, paznokci, zakrywanie uszu w sytuacjach często niezrozumiałych dla otoczenia to tylko niektóre "dziwne" zachowania dziecka autystycznego.
W związku z tym jedną ze skuteczniejszych metod terapii dzieci autystycznych jest metoda integracji sensorycznej.
Integracja sensoryczna oparta jest na:
Integracja sensoryczna nie zastępuje edukacji - czyni mózg bardziej chłonnym i podatnym na przyjmowanie wiedzy szkolnej i sprawia, że uczenie się staje się łatwiejsze.
Esencją integracji sensorycznej jest terapia. Terapia poprawia procesy sensoryczne dokonujące się w obrębie układów zmysłów. Już po kilku miesiącach terapii obserwuje się pozytywne zmiany u dziecka ( efekty terapii są stałe, nie ma regresji), poprawia się wiara we własne siły dziecka, poczucie równowagi, koordynacja, koncentracja, dziecko lepiej słucha i wypełnia polecenia, poprawia się umiejętność czytania, pisania oraz inne umiejętności szkolne, poprawia się mowa i sposób wyrażania, dziecko zaczyna kontrolować swoje reakcje na otoczenie, chętniej podejmuje się nowych, trudnych zadań.
Terapia integracji sensorycznej prowadzona jest w formie "naukowej" zabawy w sali wyposażonej w odpowiedni sprzęt (deskorolka, hamak, dysk, parówka, huśtawka, konik, topek, beczka, lina, helikopter, koordonka i wiele innych).
Indywidualną terapią integracji sensorycznej objęci są wszyscy uczniowie Szkoły Podstawowej i Gimnazjum oraz dzieci w ramach Wczesnego Wspomagania.